Skip to main content

1948 yılının kış mevsiminde Florida’daki sahil evinde bulunan 27 yaşındaki bir adam, parmaklarını kuma soktu ve kendine doğru çekti. Ortaya çıkan şekiller, barkod sistemine giden yolun ilk aşaması oldu.

Büyükannesi ile büyükbabasının evinin kumlu sahillerinde dinlenen N. Joseph Woodland, bir süpermarket müdürü tarafından ortaya atılan sorunun çözümüne dair fikirler üretmeye çalışıyordu. Stok sayımı ve ödeme kuyruklarının daha verimli hale getirilmesine dair olan bu problem için Woodland, mors kodundan ilham alarak bir çözüm üretmiştir. Kuma parmakları ile çizdiği dairesel şekiller ile ilk boğa gözü barkodu icat edilmiş oldu.

Barkod Sistemi

Woodland tarafından 1952 yılında boğa gözü barkodunun patenti alınmıştır. Ancak o dönemde ilgili barkodu okuma yeteneğine sahip olan lazer teknolojileri yaygın olmadığından, geliştirilen barkodun potansiyeli fark edilmemiştir. Yaklaşık 20 yıl sonra IBM çalışanı ve mühendis olan Georger Laurer tarafından bir lazer tarayıcı geliştirilmiş ve barkod sisteminin önemi o zaman net şekilde anlaşılmıştır.

Lazer tarayıcının geliştirilmesinden sonra boğa gözü barkodu da geliştirilmiş ve daireler yerine düz şeritlerin kullanılmasına karar verilmiştir. Lineer, tek boyutlu barkodun ticari olarak bulunması, 1974 yılında gerçekleşmiştir. Barkod sistemi, bu tarihten sonra yaygınlaşmaya başlamıştır. İlgili sistem ilk defa Ohio’daki bir süpermarkette kullanılmıştır.

Tek Boyutlu (1D) Barkodların Ticareti Kolaylaştırması

Günümüzde süpermarketlerden alınan ürünlerin neredeyse tamamında 1D barkod yer almaktadır. Bu özel kod ile ilgili ürünün türü, boyutu, fiyatı ve rengi gibi bilgiler depolanır. Zebra çizgilerine benzeyen ve evrensel ürün kodu (UPC) numaraları olan bu kodlar, günümüzde oldukça yaygındır.

Dikdörtgen şekline sahip olan ilgili barkodlar, süpermarket ürünlerinin haricinde perakende ürünlerinde de kullanılır. Ayrıca muhasebe, depolama ve montaj hattı gibi alanlarda da kullanıldığı bilinir.

Yatay Barkod YazdırmaTek boyutlu olan bu kodlar, envanteri izleme ve otomatikleştirmeyi sağlamaya ek olarak fiyatların manuel olarak girilmesi noktasındaki ihtiyacı kaldırmıştır. Böylece maliyetli olan yazar kasa hatalarının azaltılması ve hata verimliliğinin arttırılması sağlanmıştır.

Artan İhtiyaçlara Bağlı Olarak 2D Barkodlara Geçiş

1D barkodlar başlangıçta bütün gereksinimlere etkili olarak cevap vermiştir. Ancak zaman içerisinde operasyon ve depolamadaki verimliliğin arttırılmak istenmesi, ürün paketleme ve tüketici güvenliği gibi konulardaki talepler nedeniyle yetersiz kalmaya başlamıştır. Son kullanma tarihleri, seri numaraları, internet siteleri ve benzeri türden daha fazla veri için yeni nesil barkodlara ihtiyaç duyulmuştur. Hem ticari tarayıcılar hem de kameralar ile kolay bir şekilde okunan yeni nesil barkodlara olan ihtiyaçlar, 2D barkodlar ile giderilmiştir.

2D barkodlar ilk defa 1987’de kullanılmaya başlanmıştır. Kare şeklindeki bir alanda küçük noktalarla oluşturulan bu kodlar, birçok açıdan mükemmel bir okunabilirlik sağlamıştır. Verileri sadece yatay değil, dikey olarak da temsil etmelerinden dolayı, daha küçük alanlara daha fazla veri depolanmasını sağlamıştır. Çok küçük boyutlarda dahi kolay bir şekilde okunabilen yapıya sahiptir.

2D barkodların bir diğer önemli avantajı ise yerleşik hata düzeltmeleridir. Yani kodun fiziki olarak zarar görmesi durumunda dahi veri bütünlüğü sağlanmaktadır. 2D barkodlar; sağlık, otomotiv ve elektronik alanlarında yaygın olarak kullanılır. Günümüzdeki en yaygın barkod sistemi türleri veri matrisi kodları ve QR kodlarıdır.

QR KoduQR kodu, günümüzde yoğun olarak kullanılmaktadır ve tüketicilerin neredeyse tamamı bu koda aşinadır. 1994 yılında geliştirilen QR kodu, o dönemde otomotiv envanter yönetimini otomatikleştirmeyi hedeflemiştir. Fakat bir süre sonra geliştirilen bu yeni teknolojinin veri yakalama, otomatik tanımlama, varlık etiketleme, tedarik zinciri bilgilerini paylaşma ve ürün izleme gibi alanlarda da kullanılabileceği anlaşıldı. Akıllı telefonların geliştirilmesi ve yaygınlaşmasıyla birlikte QR kodları, dijital içeriklere erişmek için de kullanılmaya başlanmıştır.

Veri matris kodu, okunabilirliğin etkili olarak sağlanması için bitişik kenarlarda düz siyah çizgilerin bulunduğu kodlardır. Siyah ve beyaz karelerden meydana gelen sütun ve satırlar ile bir dama tahtasını andırmaktadır. Ancak genel olarak QR koduna da fazlasıyla benzer. Veriler, siyah noktaların konumları dikkate alınarak okunur. Koddaki veri miktarının artmasıyla birlikte sütun ve satır sayısı da artmaktadır. Küçük bir alana yüksek miktarda veri depolama yeteneğinden dolayı bu kodlar, genellikle küçük öğelerin işaretlenmesinde de tercih edilir.

Veri Matris KoduHavacılık, otomotiv, elektronik, posta ve lojistik hizmetlerinde markalama açısından oldukça kullanışlı olduğu bilinir. Bunların haricinde ilaç sanayinde ürün işaretleme ve birim doz için de kullanılmaktadır.

İlginizi Çekebilir: QR Kodu ve Karekod (Data Matrix) Nedir?

Barkod Teknolojisi Gelişmeye Devam Ediyor

Covid-19 pandemisi nedeniyle ürün takibine verilen önem ciddi anlamda artış göstermiştir. Pandemi öncesindeki dönemde takip ve izleme için adımlar atılıyordu. Ancak pandemi ile birlikte takip ve izleme konusuna daha fazla önem verilmiş ve bu alanda çok önemli aşamalar kaydedilmiştir.

Günümüzde barkodlar gibi izleme ve takip teknolojileri, izlenebilirliği arttırır, tüketicileri korur ve karaborsacılık gibi olumsuzluklarla mücadeleye katkı sağlar. Yakın zamanda gerçekleştirilen bir araştırmaya göre takip ve izleme pazarının büyüklüğü 2021 yılında ABD’de 4,1 milyar dolardır ve 2026 yılına kadar bu rakamın 7,3 milyar dolara çıkacağı tahmin edilmektedir.

RFID Barkod Sistemi2D barkodlar, 2020’deki pazardan önemli bir pay almıştır. 2026 yılına kadar RFID teknolojisinin bu alandaki en önemli büyümeye imza atması beklenmektedir. RFID, veri bakımından oldukça zengindir ve 2D barkodlara kıyasla daha fazla veri depolama yeteneğine sahiptir. Bu durum ise envanter doğruluğuna katkı verir. Bireysel tarama gerekmeden aralık içindeki her etiketten bilgi alınabilmektedir.

Yeni Nesil Barkodlar

İnternet üzerinden yapılan alışverişlerin artması ve bu alışverişlerin cep telefonları üzerinden yapılmaya başlamasıyla birlikte tüketicilerin gerçek zamanlı bilgilere olan talebi artmıştır. E-ticaretin yaygın hale gelmesiyle birlikte satıcıların bu alanda yeni adımlar atması daha gerekli bir hale gelmiştir. Marka sahipleri, üreticiler ve perakendeciler direkt olarak tüketicilere pazarlama yapmaya odaklanmalı ve tüketici katılımını ön planda tutmalıdır.

Bu süreçte tüketicilerin deneyimlerinin kalitesini arttırmak temel konudur. Bunun için ürünlerin orijinalliği, menşei, tazeliği, iade ve değişim gibi konularda tüketicilere bilgi sağlanmalıdır. Bunu en iyi yapmanın yolu ve istenen bilgilerin tüketicilere sunulması için zengin taşıyıcı çözümlere yoğunlaşmak gerekir.

Barkod sistemi, yaklaşık 50 yıldır etkili olarak kullanılmaktadır. Yeni nesil barkodlar, zaman ve mekan kısıtlaması olmadan hızlı bir şekilde ürün bilgisini sağlamak için geliştirilmiş zengin veri çözümleridir.

Barkodlarınızı hızlı ve okunabilir şekilde oluşturmak için yeni nesil Termal Mürekkep Püskürtmeli teknolojimizi kullanabilirsiniz. Üretim alanındaki ihtiyaçlarınız için gerçek zamanlı baskı özelliklerine sahip olan barkodlar oluşturmak için RYNAN 20 serimizi yakından inceleyin.

Pürüzlü alt tabakalara sahip alanlara başarılı bir şekilde baskı yapma yeteneği olan RYNAN R20 Reach, düz olmayan yüzeylerde etkili sonuçlar verir. Daha yüksek seviyede okunabilirlik ve daha uzun atış mesafelerine sahiptir.

Electrojet Marka LogosuELECTROJET, dünyadaki 65 farklı ülkede distribütörlüğü olan ve bu alanın dünyadaki öncüleri arasında bulunan Singapur merkezli Rynantech (Termal İnkjet) firmasının Türkiye ana distribütörüdür. Markalama ve kodlamaya ilişkin bütün ihtiyaçlarınız için size özel profesyonel çözümler sunuyoruz. Barkod kodlamaya ilişkin daha detaylı bilgi almak için bizimle iletişime geçebilirsiniz.

İşletmeniz İçin En Uygun Cihazları Öğrenmek ve Bunlar Hakkında ÜCRETSİZ Bilgi Almak İçin Bize Ulaşın.




    Yararlanılan Kaynaklar:

    • https://www.washingtonpost.com/local/obituaries/george-laurer-an-inventor-of-the-modern-bar-code-dies-at-94/2019/12/10/75b03f6e-1b5c-11ea-8d58-5ac3600967a1_story.html
    • https://www.smithsonianmag.com/innovation/history-bar-code-180956704/
    • https://rynanprinting.com/blog/23/will-barcodes-live-to-see-tomorrow
    • https://www.gs1us.org/DesktopModules/Bring2mind/DMX/Download.aspx?Command=Core_Download&EntryId=2277&language=en-US&PortalId=0&TabId=134
    • https://www.flexpackmag.com/articles/91218-innovations-in-anti-counterfeit-packaging
    • https://www.marketsandmarkets.com/Market-Reports/track-trace-solution-market-158898570.html
    Selçuk ALPTEKİN

    Yazar, inkjet kodlama sektöründe 20 yılı aşkın bir süredir tecrübe sahibidir. Electrojet firmasında satış yöneticiliği görevini üstlenmiştir.

    Leave a Reply